Wanneer is vervanging van een autoruit noodzakelijk?

Het is niet te voorkomen, een klein opspattend steentje zorgt voor schade aan de voorruit van de auto waar jij zo zuinig op bent. De vraag dat bij je opkomt is ongetwijfeld of je door kan rijden met deze schade of dat je genoodzaakt bent om een autoruit te vervangen. Wij geven het antwoord op deze vraag.

 

Waarom een klein steentje tegen de voorruit grote gevolgen kan hebben


Als je een wat oudere auto hebt, kan een klein steentje tegen de voorruit grote gevolgen hebben. De voorruit kan door de impact direct verbrijzelen. In dat geval heb je geen andere keuze dan de auto aan de kant te zetten en je te informeren waar de dichtstbijzijnde Glasgarage is. Dit is namelijk een concern die je snel weer op weg kan helpen, 24/7 bereikbaar is en 90 vestigingen. 

Als je een nieuwere auto hebt, zal deze situatie niet zo snel voorkomen. De vooruit van nieuwere auto’s bestaat uit twee lagen gelaagd glas. Tussen deze twee lagen is een laag folie verwerkt. Als er een steentje tegen deze ruit komt, zal de impact “alleen” een barst of een ster veroorzaken. Hiermee kun je blijven rijden maar dit is niet verstandig. Als gevolg van het rijden zal de schade immers erger worden. Het is dus zeer raadzaam om zeker naar de schade te laten kijken en te laten bepalen of vervanging van een autoruit noodzakelijk is of dat het volstaat om de schade te repareren.
 

Wettelijke regels bij schade aan de voorruit


De wettelijke regels bij schade aan de voorruit zijn recentelijk strenger geworden. Deze verandering van regels hebben betrekking op het moment waarop een auto wordt afgekeurd bij de APK keuring in geval van schade aan de voorruit. In het verleden was dit het geval bij een schade binnen het gezichtsveld van de bestuurder maar dit is uiteraard een breed interpreteerbaar begrip. Tegenwoordig wordt het gehele gebied van die door de ruitenwissers worden schoongemaakt als blikveld gezien.

Een andere APK regel heeft betrekking op de afmeting van de schade. Als er een barst in een van de lagen van de voorruit is ontstaan die minder lang is dan 10 centimeter, wordt dit getolereerd. Als er sprake is van een barst in beide lagen, wordt een criterium van 5 centimeter aangehouden. Een andere regel heeft betrekking op de krassen in de voorruit. Deze mogen niet breder zijn dan 5 millimeter. Tot slot zijn er regels voorgeschreven met betrekking tot de sterren in een voorruit. Als deze doorzichtig zijn, mogen deze niet breder zijn als 2 diameter. Bij ondoorzichtige sterren is 1 diameter het criterium. 
 

Een autoruit vervangen of herstellen?


Bij de keuze tussen een autoruit vervangen of herstellen wordt een eenvoudige stelregel aangehouden. Als de barst in de voorruit niet groter is dan een twee euro muntstuk, is reparatie een optie. Uiteraard mag er geen sprake zijn van vervorming, verkleuring of een situatie waarbij de schade een belemmering vormt bij het autorijden. Uiteraard zit er een prijsverschil in deze twee opties. De voorruit vervangen kosten liggen hoger dan het laten uitvoeren van herstelwerkzaamheden. Als je echter WA volledig casco bent verzekerd, wordt deze schade echter volledig vergoed. Bij een WA beperkt casco betaal je alleen een bedrag aan eigen risico. In deze gevallen zal het antwoord op de vraag of je een autoruit gaat vervangen of herstellen niet zo lastig zijn. Zeker niet als je erg zuinig bent op je auto en deze er altijd perfect moet uitzien.