Artikelen in deze editie

In 2013 is het vijftig jaar geleden dat Rover de P6 onthulde. Het enige prototype dat resteert, werd de afgelopen twaalf jaar voor een vermogen gerestaureerd. Het bijzondere is dat het eigenlijk geen Rover is, maar een Talago.

Talago - Rover's P6 prototype

Niets is zo romantisch als een dagje rondrijden over het Engelse platteland. In East Anglia en Lincolnshire zijn nog heel veel mooie plekjes waar de tijd stil lijkt te staan. U volgt landelijke wegen langs pittoreske dorpen, middeleeuwse stadjes en landhuizen. Geniet van verse scones in een tearoom of stop onderweg bij zo'n eeuwenoude herberg voor een ploughman's lunch.

Speciale reis voor lezers Great British Cars

Met de Allegro hoopte Austin het succes van de 1100 te evenaren. Maar het liep allemaal heel anders. Inmiddels is het veertig jaar geleden dat de Allegro geïntroduceerd werd - en daarmee volgens sommigen Austin's einde werd ingeluid.

Veertig jaar Austin Allegro

Met het verdwijnen van de familienaam Continental onderscheidt de tweede generatie zich niet alleen door een gewijzigde roepnaam van zijn voorganger. De Flying Spur wordt door Bentley nadrukkelijker gepositioneerd als comfortabele sportlimousine.

Bentley Flying Spur

Na twee decennia kreeg de inmiddels legendarische V8 van Aston Martin eind jaren tachtig nogmaals een kans om zich te bewijzen. In verschillende 'gedaanten' ontwikkelde het blok zich tot een indrukwekkende speler onder de meest exclusieve GT's en werd zelfs the one to beat in het segment van de supercars.

Geschiedenis van de Aston Martin V8 - Deel 2

"Die is veel te mooi om mee te rijden," oordeelde de eigenaar van de Jaguar E-Type die Geert Stenger voor hem had gerestaureerd. En daarom reed de roofkat nooit. Frustrerend, voor Stenger? "Nee hoor. Wordt-ie ook niet vuil." En juist als je denkt dat dit een onvervalst staaltje Almelose nuchterheid is, zet Stenger je alsnog op je verkeerde been: hij schept er veel genoegen in om nieuwe zesliter V12's in klassieke Jags te schoenlepelen.

Stenger Jaguar Service

Heel veel meer open dan Lotus' 340R wordt een auto niet. Niet voor koukleumen dus. Wel voor trackday-gekken die rijplezier belangrijker vinden dan droog en schoon blijven. Een echte Brit, kortom.

Lotus Elise 340R

Hoe kon het dat een fabriek in nood dertig miljoen pond vrijmaakte voor een van de meest overbodige auto's ooit? MG Rover deed het met de ZT260 V8. Een klassieker in wording.

MG ZT260 V8

Stuurbekrachtiging in een klassieker komt niet vaak voor aangezien dit pas in de jaren tachtig gemeengoed werd. Wie zonder spierpijn met zijn old- of youngtimer wil rijden, dient dus even langs te gaan in Leerdam. Daar wordt door EZ Electric Power Steering dé oplossing ingebouwd, zo ontdekte GBC tijdens een ritje met een Austin Healey en een Jaguar XK140.

EZ Electric Power Steering

2013, hundred years of Aston Martin! Het welverdiende jubileumjaar voor het sportwagenmerk met één van de oudste histories in autoland. Aston Martin wist ondanks alles een eeuw lang te overleven. Het erfgoed wordt zorgvuldig bewaard door een grote schare van liefhebbers verenigd in de Aston Martin Owners Club.

Aston Martin Owners Club section Holland: Power, beauty & soul

De Jaguar XJ is niet meer te krijgen met de atmosferische vijfliter V8 met 385 pk. Deze motor is vervangen door een nieuwe drieliter supercharged V6, zodat nu elke Jaguar-krachtbron wordt 'aangeblazen' door een turbo of een compressor. Downsizen dus, maar met dit blok is de XJ nog geen amechtige stakker. Integendeel.

Jaguar XJ 3.0 V6 Supercharged

In het voorjaar van 2014 plannen vader en zonen Van Dijke midden in het Brabants groen de deuren te openen van een nieuw concept: Classic Park. Volgens hen straks de ultieme ontmoetingsplaats voor klassiekerliefhebbers. Het park is er al, nu de rest nog.

Classic Park

Overige edities