Artikelen in deze editie

Als er één iemand betrokken is geweest bij Neerlands' auto-industrie, dan is het Rob Koch wel. Hij runde eerst het DAF rally- en raceteam om later in zijn carrière de Volvo 480 ES te ontwerpen. Laat die man nu nagenoeg zijn leven lang al een vooroorlogse MG in bezit hebben.

Rob Koch's MG PA

Hè, hè. Eindelijk. Liefst tien jaar heeft het geduurd voordat Land Rover met een nieuwe Range Rover op de markt komt. Nu is het eindelijk zover. Belangrijk verschil ten opzichte van zijn voorganger is dat hij aanzienlijk is afgevallen. En hij is schitterend!

Range Rover: Lichtgewicht

De kap open, de zon op je kop. Rijden kan niet leuker zijn dan in een cabriolet. Cabrio-Partner houdt al sinds jaar en dag open rijden zonnig. Met van oudsher de montage van cabrioletkappen, maar steeds vaker ook met het restaureren van complete interieurs. En dat alles vanuit een mooie nieuwe locatie in Leersum.

Cabrio-Partner: Zonnig rijden

Jean-Jacques Francois, bouwjaar 1985, is eigenaar van een Land Rover. Daar is op zich niets vreemds aan. Maar 't is een Land Rover 109 Series I uit 1956.

Land Rover 109 series 1

De Morgan Sports Car Club Holland is jarig. Het is veertig jaar geleden dat de club is opgericht. Het jubileumjaar voor de Nederlandse club van Morgan liefhebbers is een mijlpaal die half juni uitgebreid is gevierd. Zelfs onder de Engelse automerken is Morgan een excentriekeling, hun berijders zijn vaak niet minder excentriek. Ze houden van de British car lifestyle én van hun Morgan.

Morgan Sports Car Club Holland: A way of life!

Tevreden gezichten bij de Morgan Sports Car Club Holland. De vereniging vierde in juni het 40-jarig bestaan van de club op het TT circuit van Assen. Honderden bezoekers waren er getuige van en genoten met volle teugen ondanks het mindere weer.

Tevreden

Of een merk als Allard vandaag de dag bestaansrecht zou hebben, is sterk de vraag. Want de markt voor Allard's modellen was in de jaren veertig en vijftig al uiterst klein. Maar de auto's die gebouwd werden, maken nog altijd indruk. Zo ook deze K2.

Allard K2: Bruusk maar beschaafd

Wie bouwt ze tegenwoordig nog: tweezits roadsters naar klassieke receptuur, met een potente zes-in-lijn voorin, een handbak in het midden en de aandrijving achter? Oftewel, is er nog een merk dat de honger stilt naar de sensaties die de klassieke, vermaarde en wereldberoemde Austin-Healey 3000 zo geliefd maakt?

Austin-Healey 3000 Mk I

Hein van Laarhoven, eigenaar van Cito Motors, is een anglofiel in hart en nieren. Vijftig jaar geleden nam hij het toenmalige Wolseley- en Riley-dealerschap in Eindhoven over van zijn vader. Hoewel BMW inmiddels ook tot zijn stal behoort, is Van Laarhoven vergaand trouw gebleven aan de Engelse merken. Cito vertegenwoordigt Jaguar, Aston Martin, Mini en Land Rover en sinds kort ook Rolls-Royce.

Anglofiel Hein van Laarhoven van Cito Motors

East Anglia, het gebied dat globaal tussen Cambridge en de Noordzee in ligt, was ooit een Angelsaksisch koninkrijk. Het is een heuvelachtige streek die in de 15e eeuw tot grote bloei kwam door de schapenfokkerij. De mooie stadjes met vakwerkhuizen en 'wolkerken' uit die tijd getuigen daar nog van. Direct na aankomst in Harwich rijdt u door het mooie landschap met doorkijkjes op de rivier de Stour. Komt u door een dorp waar de beek over de weg stroomt, dan hebben de eenden voorrang!

East Anglia: Antiekwinkels & Farmersmarkten

De nieuwe Range Rover staat in de coulissen te trappelen. Met het model brengt het merk zijn icoon op een nog hoger plan. En dat zal niet makkelijk zijn geweest. Want oh, wat is de huidige serie al fijn. Wij reden de Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged en genoten met volle teugen van deze zwaargewicht.

Range Rover Sport 5.0 v8 Supercharged: Zwaargewicht

Een eerder in GBC verschenen artikel over Minor Motorcars in Amsterdam eindigde met een opmerkelijke bespiegeling van de toenmalige eigenaar: zijn zaak zou 'ten dode opgeschreven' zijn. Een misvatting, zo blijkt als GBC deze zomer opnieuw de historische garage betreedt en handen schudt met Onno Stevens, de trotse nieuwe eigenaar.

Minor Motorcars: Monumentenzorg

Jaguar's XJS mag dan minder sportief dan zijn legendarische voorganger zijn geweest, de door Tom Walkinshaw Racing ontwikkelde XJR-S-versie was begin jaren negentig de krachtigste Jaguar ooit. Maar zelfs in supersonische uitvoering blijft het een Gran Turismo.

Jaguar XJR-S: Spierbundel met stijl

Overige edities