Artikelen in deze editie

'I have a dream'. Het is deze zin die Martin van der Spek verduveld goed in zich heeft opgenomen en uiteindelijk ook waar heeft gemaakt. Zijn streven: de allermooiste GT6 MKIII bouwen. En dat deed hij. Met deze haast ziekelijk perfecte Triumph als gevolg. "Ja, ik durf gerust te beweren dat deze auto beter is dan toen ze nieuw uit de fabriek kwamen rollen."

Triumph GT6 MKIII: Nieuwer dan nieuw

Het lijkt misschien een uit de hand gelopen facelift, maar vergis je niet: de New MINI is groter, sneller, schoner, geavanceerder en van top tot teen anders.

Facelift versie 2.0

Het had wat voeten in de aarde, maar de familie Van Dijke zag rond Pasen een droom uitkomen: Classic Park in Boxtel; een walhalla voor mensen met een autopassie. Vergelijkingen met het Duitse Meilenwerk en diverse musea zijn al volop gemaakt, maar die gaan in Boxtel volledig mank.

classic park: De droom uitgekomen

Nadat Land Rover een compleet nieuwe markt aanboorde met de majestueuze Range Rover, ondervonden de technici uit Solihull moeite om een geschikte vervanger te vinden. Maar 24 jaar later was het toch zover.

Range Rover 4.6 HSE: vervanger

Moderne auto's hangen aan elkaar van de compromissen, om een zo breed mogelijke doelgroep te behagen. Gelukkig lijkt er zich eindelijk een anti-beweging te ontketenen, met als één van de koplopers een Jaguar. Om precies te zijn: de F-TYPE, nu ook als Coupé verkrijgbaar.

Jaguar F-TYPE Coupé: Happy hardcore

Al zijn ze stuk voor stuk in handen van een buitenlands concern - Jaguar, Aston-Martin en Bentley bestaan nog altijd, en worden nog steeds geprezen om hun Angelsaksische stijl. Het zijn uitzonderingen, want het merendeel van elegante Britse auto's en hun bouwers is allang verdwenen. Deze Alvis TE21 Drophead Coupe is een schoolvoorbeeld.

Alvis TE21 Drophead Coupe

Peinzend kijkt de bestuurder naar de felgele Elan die voor 'm staat. Hij ziet iets aan deze Lotus, maar wat? Het Kia-logo ziet hij klaarblijkelijk over het hoofd. Het is 'm vergeven; van deze auto made in Korea rijden er wereldwijd slechts duizend rond.

Kia Elan: Made in Korea

Op basis van de Wolseley Hornet verschenen voor de oorlog de leukste sportieve vierwielers, die tot op de dag van vandaag redelijk ondergewaardeerd zijn. Vreemd eigenlijk, want aan het prachtige zescilinder-motortje kan het ook niet liggen.

Wolseley Hornet: Horzel met haast

Nederland is te klein voor E&R Classic Cars. Dankzij nieuwe markten voor oldtimers groeide het nog vrij jonge bedrijf lijnrecht tegen de crisis in. Zelf spreken de eigenaren van een 'speelgoedzaak', maar de nieuwe accommodatie in Waalwijk verdient eerder het predicaat 'speelgoedpaleis'. Britse klassiekers blijven de boventoon voeren.

E&R Classic Cars groeit groter: Speelgoedpaleis

Met Jaguar als specialiteit mag een garagebedrijf zich al specialistisch noemen. Maar als de nadruk dan ook nog eens op V12-motoren ligt, dan is er zeker sprake van een uitzonderlijke situatie. Stenger Jaguar Service verkeert in die bijzondere positie en wij reden met het resultaat van hun vakmanschap.

Liefde voor twaalf- cilinders

Le Mans 2014 gaat de geschiedenisboekjes in als een van de enerverendste edities van de laatste jaren. Er was aan belangstelling geen gebrek, want er werd een record aantal bezoekers van 263.000 genoteerd. Le Mans is een bedevaartsoort voor de Britse autosportliefhebber, die natuurlijk een aantal Britse teams en merken ziet deelnemen.

Le Mans 2014: Enerverend Le Mans

Overige edities