Artikelen in deze editie

Hybride

Voor deel drie van deze serie over auto's van The Gallery komen we opnieuw terecht bij Aston Martin. We verruilen het woeste en brute karakter van de AMV8 nu echter voor verfijning, ongekende schoonheid en nog meer exclusiviteit. The Gallery Aaldering stuurde ons op pad met een DB2 Drophead Coupe uit 1952.

Aston Martin DB2 Drophead Coupe 1952

'hij bleef makkelijk bij'

Twee Belgische legendes vieren hun zeventigste verjaardag: Eddy Merckx en Jacky Ickx. Beiden wereldberoemd, maar wat waren hun successen ook alweer? We togen naar de expositie die nu in Brussel aan het duo gewijd is en spraken ze beiden tijdens de opening.

Expo Merckx-Ickx

Doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg

Neem je in een hotel het Continental-ontbijt, dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat je tafel wordt volgezet met alle denkbare, luxe heerlijkheden. Grappig genoeg is dat niet heel veel anders bij de Bentley Continental die wij reden voor dit verhaal. En dan reden wij 'm ook nog eens in de overtreffende trap; de Convertible ín triple white – een auto die nog maar nét is ingereden.

Bentley Continental Convertible

(Tussen)doortje

Hij was maar één jaartje leverbaar, de MG F1 Magna, en dat maakt 'm nu zeldzaam. Dit kon wel eens de enige MG van dit type in Nederland zijn.

MG F1 Magna Tourer

Flabbergasted

Het Louwman Museum in Den Haag beschikt over één van de grootste en oudste collecties van automobielen wereldwijd. De auto's zijn sinds 1934 verzameld door vader Piet en zoon Evert Louwman. Het huidige aanbod bestaat uit liefst 250 voertuigen van de afgelopen 150 jaar. Ze illustreren de enorme impact van de automobiel op ons maatschappelijk leven. Britten doen in Den Haag een behoorlijke duit in het zakje.

Louwman museum

Who needs a W12

Met de Continental GT V8 S heeft Bentley een sportievere, krachtigere variant van de 'instapper' in de reeks, de 4.0 V8. Met extra pk's, meer koppel en racy looks is deze versie extra smakelijk. Hij levert met z'n achtcilinder indrukwekkende prestaties waaraan de twaalfcilinder Continental GT W12 met 575 pk maar weinig toevoegt.

Bentley Continental GT V8 S

SNG Barratt houdt dromen op de weg

Van oudsher al hebben Jaguars een onweerstaanbare aantrekkingskracht, en in veel gevallen júist voorgaande modelseries. SNG Barratt signaleerde dat vroegtijdig en begon eind jaren zeventig met onderdelenvoorziening. Het Britse bedrijf met een vestiging in Nederland ontwikkelde zich tot wereldmarktleider op dit gebied.

Jaguar-onderdelenspecialist SNG Barratt

(Under)cover

Niet alles is wat het lijkt. Onder het plaatwerk van deze dikke Duitser schuilt Lotus-techniek van de bovenste plank. En daarmee was dit 25 jaar geleden 's werelds snelste sedan.

Opel Lotus Omega

Straatvechter van tachtig

Jaguar viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag en Nederland viert mee. De Jaguar Daimler Club Holland en een paar restaurateurs trapten met een unieke collectie van historische Jaguars de festiviteiten af tijdens InterClassics & TopMobiel op het MECC in Maastricht.

InterClassics & TopMobiel op het MECC in Maastricht.

Schoeisel voor klassiekers

Wanneer Britse auto's op leeftijd raken, kan de onderdelen-voorziening problemen geven. Diverse bedrijven spelen daarop in door nieuwe delen te vervaardigen, maar bij banden ligt dat toch even wat lastiger. Ziedaar het werkterrein van Oldtimer BV Heeze, specialist in schoeisel voor klassiekers. Wilma en Cees van den Heuvel kennen het aanbod en de mogelijkheden als geen ander.

Oldtimer BV Heeze legt zich geheel toe op klassiekerbanden

Barnfind-gekte

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: in Parijs werd de Baillon-collectie, misschien wel de schuurvondst van de eeuw, geveild. We togen naar de veiling op Salon Rétromobile en verbaasden ons over de volslagen idiote prijzen die betaald werden, waarbij we natuurlijk vooral naar de Britten keken.

Spectaculaire veiling tijdens Rétromobile

Overige edities