Artikelen in deze editie

Van icoon tot investering

Terwijl de oliecrisis in 1975 nog nadreunt in Europa, besluit Jaguar de opvolger van de legendarische E-Type te voorzien van een V12. Bad timing, chaps. Toch groeit de XJS uit tot een icoon met Wertsteigerungspotenzial. Een verhaal van icoon tot investering.

Jaguar XJS

De gekte van Essen

De (auto)wereld is gek geworden. Prijzen voor klassiekers en youngtimers stijgen bijna met de dag. Dat leerde ook een rondgang over de Techno Classica, een van de belangrijkste beurzen voor klassiekers en youngtimers van Europa die 15 tot 19 april plaatsvond in het Duitse Essen. Ook hier was de gekte compleet.

Techno Classica

Kind van de jaren zeventig

Daar waar de Mini Cooper stopte, ging de Mini 1275 GT door. Dat was tenminste het idee. Maar de vierkant geneusde Mini wist zijn illustere voorganger nooit te overtreffen.

Mini 1275GT

Aggut

De naam Dennis zal de gemiddelde Nederlander weinig zeggen. Maar in het verenigd koninkrijk kennen velen de naam van deze fabrikant uit Devon die al sinds 1898 voertuigen fabriceert en vooral bekendheid geniet als fabrikant van speciale voertuigen. Classic Park heeft de hand op een vooroorlogse Dennis Tower Wagon Ace 40/45 weten te leggen. Letterlijk een Great British Car, maar dan met een hoog ?aggut-gehalte?.

Dennis Tower Wagon Ace 40/45

Honderd dagen in honderd uur

Het is tweehonderd jaar geleden dat Napoleon ontsnapte van Elba. Op 1 maart 1815 keerde de keizer terug in Frankrijk, om nog in datzelfde jaar bij Waterloo definitief verslagen te worden. Die periode staat bekend als de Honderd Dagen. Met een Range Rover Evoque traden we in de voetsporen van de keizer, alleen moesten wij het doen in honderd uur.

In het voetspoor van Napoleon per Range Rover Evoque ED4

Brood&Boter

De Standard-naam mag dan allang verdwenen zijn ? deze Eight herinnert ons als geen ander aan bread and butter cars van de jaren vijftig. De standaard van toen.

Standard Eight

Bijna een Cobra

Na drie zwaargewichten uit de hoogste regionen van de Engelse autohistorie is het nu tijd voor een gangbaar model. Een ?blue-collar?-sportauto zo je wilt. Bij The Gallery in Brummen stapten we in een Austin-Healey 100-6 en zetten koers richting de Veluwe.

Austin-Healey 100-6

Gentleman Driver

Het leuke aan Engelsen is, dat ze nogal van excessen houden. Ook keurige autofabrikanten als Rover doen soms polariserende dingen en dat resulteert dan bijvoorbeeld in de 200 BRM. Het recept? Trek een 200 Vi een donkergroene jas met een oranje rits en een rode voering aan. Wordt het daarmee een spannende auto? Op het eerste gezicht wel?

Rover 200 BRM

Zacht Briesje

Hij pretendeert heel wat, zeker op foto?s. De ambitieuze naam zet je ook zomaar op het verkeerde been. Laten we het op een onschuldige boyracer houden, attractief verpakt trouwens. De Tornado Typhoon is bovendien lekker eigenzinnig en waait zeker niet met alle winden mee.

Tornado Typhoon

Overige edities