Artikelen in deze editie

Reiskoets in zakformaat

Hoe onschuldig bedoeld ook door Sir Alec Issigonis, op de een of andere manier ontketent een Mini bij veel eigenaren een bepaalde vinnigheid en slaan zij driftig aan het modificeren om er een agressief straatracertje van te maken. Sjaak van den Bergh deed het anders. Hij bouwde de ultieme reiskoets in zakformaat, een oprechte gran turismo.

Mini Clubman Estate

Morgan's Modernisme

Het was de eerste echt nieuwe Morgan sinds zestig jaar – de Aero 8 die in 2000 werd onthuld – inmiddels ook alweer vijftien jaar geleden. Terugblik op een roerige periode.

Morgan Aero 8

More than toys

Zeg Dinky Toys en vele grote en kleine mannen beginnen te glimlachen. De Britse fabrikant is zo beroemd geworden met zijn modelautootjes, dat de merknaam synoniem was met de soortnaam. Corgi Toys is het andere grote Britse merk. Beide fabrikanten vierden hun hoogtijdagen in de jaren zestig en zeventig. Overgebleven modellen zijn meer dan speelgoed en kosten tegenwoordig goud geld.

Dinky Toys & Corgi Toys

Bijna gezonken

Paniek in de tent. Een appje van een vriend, dat er een hoogst exclusieve Rover 827 Coupé op de nominatie stond om onder de slopershamer te belanden. Dat konden we niet laten gebeuren, dat zou ons voorgoed blijven achtervolgen. Actie was vereist om het vikingschip niet te laten zinken.

Rover 827 Coupé behoed voor slopershamer

Farewell, landy

Hoekig, onverwoestbaar en voor een kind herkenbaar. Na 68 jaar productie liep 29 januari de laatste klassieke Land Rover van de band in Solihull, zoals Jaguar Land Rover dat al in 2013 had aangekondigd. Land Rover nodigde 700 (oud-)medewerkers in de fabriek uit om de laatste Defender uit te zwaaien, nummer 2.016.993. Het was een farewell met een lach en een traan. Tekst Rein de Ruiter

Range Rover

Salonfähige sportieveling

MG's eerste eigen model – de 18/80 - liet over de sportieve ambities al geen twijfel bestaan. Ook deze tweedeursvariant – door MG geen Coupé maar Salonette genoemd – maakt dat duidelijk.

MG 18/80 Salonette

Van lelijk eendje tot brullende zwaan

De Triumph TR7 was een flagrante mislukking. Wonderlijk genoeg groeide er een schitterende parel uit: de TR8. Exclusief, sportief en heerlijk rijdend. Een prachtig bezit - als je tenminste door het uiterlijk heen kunt kijken...

Triumph TR8

Bewijs van creativiteit

Bij Vauxhall moesten de stilisten tot 1964 wachten voordat zij hun creativiteit ongebreideld de ruimte mochten geven. Het resultaat was spectaculair en had grote gevolgen voor het aangezicht voor de latere productiemodellen.

Vauxhall XVR en SRV Concept-cars

Lofzang voor een lichtgewicht

Eenheidsblik in eenheidskleuren regeert op de A1 tot en met A79... Wie daar aan wil ontsnappen, hoeft heus niet steenrijk te zijn. Het enige wat nodig is, is moed en een budget van tussen de tien- en twintigduizend euro. Voor dat geld is hier de ultieme aankomende youngtimer: de Jaguar XJ.

Koopwijzer Jaguar XJ 2003-2009

The ultimate streetlotus

Toen Lotus z'n Elan in 1962 introduceerde, was vriend en vijand het er over eens dat je deze auto op je verlanglijstje moest hebben staan. Voor klassiekerliefhebbers geldt dat nu nog steeds. Wij vonden een Lotus Elan Coupé en genoten.

Lotus Elan Coupé

Storm in een glas water

Het had zo mooi kunnen zijn: een prototype voor een nieuwe Daimler die de kleine fabrikant Tornado uit Ricksmansworth in één keer opnieuw op de kaart zou zetten. Het liep anders.

Daimler Tornado V8 prototype

Overige edities